Prof. Dr. Serpil Uğur Baysal
Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları AD, Sosyal Pediatri BD, İzmir
‘Herkes için, onurlu, sürdürülebilir bir gelecek’
MDGs, 2000 yılında oluşturulmuştu. 2015 yılında yerine getirilmek üzere, yoksulluğa karşı sekiz hedefi vardı:
- Aşırı yoksulluğu ve açlığı ortadan kaldırmak
- Herkes için evrensel ilköğretim sağlamak
- Cinsiyet eşitliği ve kadının güçlendirilmesi
- Çocuk ölümlerini azaltmak
- Anne sağlığını iyileştirmek
- HIV/AIDS, sıtma ve diğer hastalıklarla savaşım
- Çevresel sürdürülebilirliği sağlamak
- Kalkınma için küresel bir ortaklık kurmak
Bu nedenle, MDGs’yi sağlayabilmek için oldukça çaba harcandı:
- Küresel yoksulluk azalmaya devam etmekte. >800 milyon insan aşırı yoksul; 795 milyon beslenme yetersizliği; >90 milyon çocuk: beslenme yetersizliği, düşük tartılı.
- Bugüne dek olmadığı kadar daha fazla sayıda çocuk ilköğretime devam etmekte. 57 milyon okul çağlı çocuğu okula devam edemiyor.
- Çocuk ölümleri dramatik olarak azaldı.
- Anne ölümleri %45 azaldı. Gebelerin yarısı uygun doğum öncesi bakıma ulaşabiliyor.
- Güvenli içme suyuna ulaşım büyük ölçüde arttı.
- Sıtma, AIDS ve TB ile savaşımda hedeflenen yatırımlar milyonlarca insanın yaşamını kurtardı.
- MDGs, bireylerin yaşamlarında gerçek bir farklılık yarattı; bu süreç dünyanın çoğu ülkesinde, güçlü liderlik ve hesap verebilirlik ile yaygınlaştırılabilir.
Ancak, ‘Binyıl Kalkınma Hedefleri’ ile ulaşılanlar iyi ama yeterli değildi.
Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri, diğer bir deyişle Küresel Hedefler, tüm dünyanın 2015 yılına kadar yerine getirmek için taahhütte bulunduğu sekiz yoksullukla mücadele hedefi olan Binyıl Kalkınma Hedeflerinin üzerine inşa edildi. 25 Eylül 2015’te,
Dünyamızı değiştirmek üzere, ‘Sürdürülebilir Kalkınma için 2030 Ajandası’ oluşturuldu.
Hedefler
- Hedef 1. Dünyanın her yerinde yoksulluğun her türünü ortadan kaldırmak
- Hedef 2. Açlığı sonlandırmak, besin güvenliğini ve beslenmenin iyileştirilmesini sağlamak ve tarımın sürdürülebilirliğini teşvik etmek
- Hedef 3. Sağlıklı yaşamı sağlamak ve tüm yaşlarda sağlıklı yaşamı teşvik etmek
- Hedef 4. Herkes için kapsayıcı ve eşit kalitede eğitimin sağlanması ve yaşam boyu öğrenme fırsatlarını teşvik etmek
- Hedef 5. Cinsiyet eşitliğini sağlamak ve tüm kadınları ve kız çocuklarını güçlendirmek
- Hedef 6. Herkes için su ve temizlik yarığın ve sürdürülebilir şekilde yönetimini sağlamak
- Hedef 7. Herkes için uygun ekonomik karşılanabilir, güvenilir, sürdürülebilir ve modern enerjiye ulaşımı sağlamak
- Hedef 8. Sürdürülebilir ekonomik büyümeyi, kapsayıcı ve sürdürülebilir sanayileşmeyi, yenilikçiliği ve uygun işi teşvik etmek
- Hedef 9. Dayanıklı altyapı kurmak, kapsayıcı ve sürdürülebilir sanayileşmeyi teşvik etmek
- Hedef 10. Ülkeler ve ülkeler içi eşitsizlikleri azaltmak
- Hedef 11. Kentleri ve insan yerleşimlerini erişilebilir, güvenli, dayanıklı ve sürdürülebilir olmasını sağlamak
- Hedef 12. Sürdürülebilir tüketim ve üretim biçimlerini sağlamak
- Hedef 13. İklim değişikliği ve etkileri ile savaşa karşı acil eylemde bulunmak
- Hedef 14. Okyanusları, denizleri ve deniz kaynaklarını sürdürülebilir kalkınma için korumak
- Hedef 15. Yeryüzü ekosistemleri korumak, iyileştirmek ve sürdürülebilir şekilde yönetmek, ormanları sürdürülebilir biçimde yönetmek, çölleşmeyi durdurmak, toprak bozulumunu geriye çevirmek veya çölleşmeyi önlemek
- Hedef 16. Sürdürülebilir kalkınma için barışçıl ve kapsayıcı toplumlar inşa etmek, herkes için adalete ulaşımı sağlamak ve her düzeyde, etkin, hesap verebilir ve kapsayıcı kurumlar inşa etmek
- Hedef 17. Sürdürülebilir kalkınma için uygulama yollarını güçlendirmek ve küresel işbirliğini yeniden canlandırmak
Kaynaklar
- United Nations. Sustainable Development Goals: 17 Goals to Transform our World. UN Department of Public Information. Accessed July 7, 2016. www.un.org
- Child Friendly Cities. United Nations Children’s Emergency Fund. 2014. Accessed July 7, 2016. http://childfriendlycities.orgAAP Council on Community.
- Poverty and Child Health in the United States. Pediatrics 2016; 137(4):e20160339.
- Early Childhood Adversity, Toxic Stress, and the Role of the Pediatrician: Translating Developmental Science Into Lifelong Health, Pediatrics 2012;129;e224.